Miniinterjúk az online oktatásról (1. rész)

BEREK ANDREA KÉPZÉSSZERVEZŐ VISSZAEMLÉKEZÉSE AZ ELŐKÉSZÍTŐK ONLINE TÉRBE VONULÁSÁRÓL

Még mindig emlékszem arra a március 11. szerda délelőttre, amikor Igazgató úr irodájában voltunk egy megbeszélésen. Az értekezlet végén Igazgató úr bekapcsolta a Kormányinfót, ahol bejelentették a veszélyhelyzetet. Ekkor értesültünk arról is, hogy az egyetemeknek be kell zárniuk legkésőbb a hét végéig. Hirtelen belém hasított a gondolat: mi lesz most az érettségi előkészítőkkel?! Akkor még bíztam benne, hogy az azon a héten esedékes órákat jelenléti formában meg tudjuk tartani.

Vártuk az egyetem Járványügyi Operatív Koordináló Testületének (JOKT) iránymutatását. Még aznap, a JOKT döntése előtt telefonon beszéltem az összes oktatónkkal, tudják-e vállalni az online oktatást, amikorra a JOKT előírja majd ezt. Szerda este megszületett a döntés, ezért csütörtökön újra beszéltem a felkészítőkkel: időszerű tisztáznunk az online oktatás részleteit. Meg kellett beszélni, tudják-e már aznaptól kezdeni az online tanítást, milyen digitális felületen képzelik el az óratartást. A minél gyorsabb átállás elősegítése érdekében fontos volt, hogy mindenki olyan alkalmazást válasszon, amit könnyen tud kezelni, és ami egy teljes csoport egyidejű, élő, online kommunikációját is lehetővé teszi. Többségében a Skype-ot választották az oktatók, illetve volt, aki az egyetem Canvas MOOC-felületének nyújtotta lehetőségeit is kihasználta. Az idő rövidsége miatt és a minél gyorsabb kapcsolatfelvétel előmozdításához ahol csak lehetett, megírtuk a diákoknak tanáruk felhasználónevét, és kértük, hogy órakezdésig vegyék fel ismerősnek az oktatót. Így komolyabb nehézség nélkül összeálltak a csoportok, és megkezdődhetett a ráhangolódás távoktatási időszak érettségi előkészítőire.

Kértem a pedagógusokat, hogy továbbra is maradjanak összeköttetésben növendékeikkel, nyugtassák meg őket: lesz online oktatás, jelenleg a részletek megbeszélése és a tájékoztató levél összeállítása zajlik. Nagy segítség volt számomra, hogy ameddig a háttérmunkák folytak, a tanárok mind tartották a kapcsolatot a leendő érettségizőkkel.

Nem volt kétségem afelől, hogy oktatóink sikerrel fogják venni az akadályt, és online formában is folytatni tudják majd a tanfolyam megtartását. Igyekeztünk megadni nekik mindenfajta támogatást. Több esetben az éles „bevetés” előtt teszteltük is a tanár által választott felület. Előfordult, hogy péntek este kilenc órakor teszteltünk, hogy a szombat reggeli órakezdésre már minden rendben legyen.

A következő hetekben (keddenként és csütörtökönként) tanáraink írnak arról, hogyan élték meg a távolléti oktatásra való átállást, hogyan fogadták a diákok a változást, és lesz-e olyan tananyag, módszertan stb., amelyet magukkal visznek következő csoportjukba.