Miniinterjúk az online oktatásról (3. rész)

SZŐNYI LÁSZLÓ GYULA – ÉVES TÖRTÉNELEM

1. Hogy érintett Téged az érettségi előkészítők online térbe kerülése? Mennyire volt nehéz számodra az átállás? Kihívásként, lehetőségként, megoldandó feladatként, szükséges rosszként (stb.) tekintettél erre az időszakra?

Március elején, figyelve az olaszországi híreket, lehetett sejteni, hogy pár héten belül nálunk is szép új világ lesz. A fő kérdés az volt, hogy melyik videóchat-programot fogjuk használni, de ezek tesztelésére is volt mód a gimnáziumban és az előkészítőn.

Volt egy-két technikai nehézség, de ezek természetesek, ezeket megszokja az ember, ha IKT-eszközöket használ. És van olyan, aminek a megoldásán mai napig gondolkozom (pl. hogyan tudok olyan redmentás dolgozatot íratni, ami nem a diákok osztályon belüli kapcsolatrendszerét mutatja, hanem a történelemtudásukat). Izgalmas kihívásként tekintettem erre az időszakra: “helyzet van”, de majd én legény leszek a gáton.

2. A diákok hogyan fogadták a változást, mennyire volt nehéz számukra, hogy teljesen más formában kell tanulniuk? Ugyanúgy működött a csoportdinamika, mint a jelenléti oktatás során vagy voltak különbségek?

Nagyon nehéz volt minden idei érettségizőnek. Az előkészítősök idén részint azért iratkoztak be, mert év elején kötelezőnek tűnt az emelt szintű érettségi. (Eleve nagyon fura egy ilyen csoport, ahol sokkal nagyobb tudásbeli különbségek vannak, mint egy osztályban: az egyik véglet, hogy nagyon komoly hiányosságokkal érkezik egy diák, másnak meg ez az egész tanfolyam egy laza átismétlés.) Aztán időközben kiderült, hogy mégse kötelező mindenhova az emelt. Ez újabb döntéskényszer. Közben ugyanez ment a nyelvvizsgákkal. Majd jött a karantén. Mi lesz, hogy lesz? Lehet, hogy elmarad az érettségi, és az év végi jegyekből számolnak össze valamit? Vagy nyár végén tartják meg? Csak írásbeli lesz, csak szóbeli? Sok tucat kérdés, sok tucat újabb stratégiával. Szóval egyesek eltünedeztek, sokan kitartottak.  És hát volt, akinek riasztó volt ez az egész, és olyan is akadt, aki sokkal jobban tudott fókuszálni a készülésre. A csoportdinamika szerintem sokat változott, de annak feltérképezésére már nem jutott figyelmem.

3. Lesz olyan, amit az online oktatás alatt fejlesztettél (tananyag, segédanyag, módszertan stb.), és tervezed, hogy használni fogod a következő csoportodban a jelenléti oktatás során is?

Egy-két redmentás dolgozatot egészen biztosan. Vagy most volt időm átnézni-elmélyülni-megoldani az elmúlt évek szinte összes esszéfeladatát, ezekből is lesz egy-két ajándékom a diákok számára.  Aztán jó pár oktatási videót is elkészítettem, ezek is bedobhatók lesznek. Most így végiggondolva egészen produktív volt ez a két hónap, és még nincs is vége.